SYKEPLEIERE
I ALTERNATIV BEHANDLING-
Av høgskolelektor Berit Johannesen
(Artikkelen ble publisert som kronikk i Tidsskriftet Sykepleien, 30. januar 2001)
Sykepleiere som driver med alternativ behandling blir
omtalt på både positivt og negativt. Noe av kritikken de har blitt møtt med
er at de fornekter sitt kall og sin plikt overfor de svakeste. ved at de går
over til å behandle mennesker som er så friske at de kan komme til dem på
kontoret. Den andre kritikken de blir møtt med er at de driver ”businesss”,
de har gått over fra å være offentlige lønnsmottagere til selvstendige næringsdrivende.
De er mer opptatt av penger og å slippe turnusarbeid enn av omsorg, påstås
det. (Jfr. Sykepleien nr.19, 2000)
Nå har jeg forsket blant såkalte alternative
sykepleiere i over 3 år og jeg vil her presentere et bilde av denne gruppen ut
fra dette feltarbeidet. Min erfaring er ikke i tråd med kritikken over.
Som overskriften antyder så ser jeg på de alternative
sykepleierne som mulige pådrivere for en ny behandlingskultur. Denne artikkelen
vil begrunne denne påstanden.
Dagens behandlingskultur.
For å kunne vise hva som kan være sentralt i en ny behandlingskultur, ser
jeg det som nødvendig å kort beskrive sentrale trekk ved den eksisterende.
For det første vil jeg karakterisere vår offentlige helsetjeneste som et maskulint prosjekt. Det vil si at det historisk er utviklet av menn tilknyttet en naturvitenskapelig tradisjon. Dagens behandling tar utgangspunkt i en skolemedisinsk tenkning hvor mennesket studeres isolert fra naturen og sine naturlige relasjoner.
Den
moderne medisin har utviklet en enorm kunnskap om enkeltdeler og enkeltprosesser
i menneskekroppen (anatomi, fysiologi og biokjemi), og fremdeles er sykehusene
delt opp og har navn etter organer i kroppen. Sykdom oppfattes som en
maskinfeil, ytre faktorer som virus og bakterier kan være årsakene til feilene
og bør derfor drepes. Krigsmetaforer som ”bekjempe sykdom”, ”kamp mot
bakterier” eller ”invasjon av sykdomsfremkallende stoffer” osv er velbrukte begrep.
Behandlingen skal være bygget på vitenskapelig dokumentert effekt ut fra
bestemte krav og metoder. Behandlingen skal
kunne generaliseres. Sykdom beskrives i generelle termer; diagnoser (som det
etter hvert finnes mange tusen av).
Videre
er dagens medisin preget av
kunnskap om å reparere sykdom og skade, og det er et stort, innfløkt
spesialisert system som er ansvarlig for disse reparasjonene. Systemet er høyteknologisk
og styrt av produksjonsverdier, tid er en mangelvare og vi styres av et
offentlig hierarkisk byråkrati. Og fordi kjemisk behandling er prioritert så har legemiddelfirmaene gode tider.
Sykepleierne
har i en årrekke vært utdannet som assistenter til den skolemedisinske
behandlingen. De har ikke selv ansvar for behandling, men må støtte opp om og
utføre det legen forordner. Sykepleiens selvstendige område er pleie og
omsorg, men de opplever at dette ikke prioriteres i det offentlige systemet. Det
er et stort spørsmål om det i det hele tatt er mulig å drive forsvarlig
sykepleie i dagens stressede sykehus. Mange sykepleiere er utbrent og lei og søker
seg ut av det offentlige systemet. Helsevesenet er i krise på mange måter,
ikke bare økonomisk, og i form av manglende resultater, men også i forhold til
verdier og medmenneskelighet.
Et
kort historisk tilbakeblikk.
Før jeg går
over til å beskrive hvordan de alternative sykepleierne har gjort ”opprør”
og faktisk er med på å skape en ny behandlingskultur, så vil jeg trekke noen
linjer til fortiden. Et lite tilbakeblikk kan være med å forklare hvorfor
situasjonen er blitt slik vi ser det i dag.
Som
en av de alternative sykepleierne selv sa det: ”Jeg ser på kampen mellom alternativ medisinen og skolemedisinen som
en kamp mellom kvinne og mann”. I
dette ligger en oppfatning av at skolemedisinen er et maskulint prosjekt, og at
alternativ medisinen ligger nærmere de feminine verdier. Kampen mellom det
maskuline og feminine ble dramatisk illustrert
ved hekseprosessene på 14-1700 tallet. Kvinners ansvar for behandling av syke
ble demonisert (”når kvinner tenker selv tenker de ondt”) og undertrykket
og dette har hatt konsekvenser helt frem til i dag. Etter hvert ble
hekseprosessene avløst av en annen form for undertrykking, nemlig fremveksten
av naturvitenskapen, delingen av mennesket i kropp og sjel, og
profesjonaliseringen av medisinen. Det vokste frem offentlige
behandlingsinstitusjoner og profesjonene ble etablert langs kjønnslinjene.
Også
Florence Nightingale fulgte strengt disse linjene og var ytterst lojal mot
autoritetene som på den tiden var både kirken
og de mannlige legene. Universitetene var stengt
for kvinner helt frem til forrige århundreskifte. Omsorg og pleie ble
kvinnenes domene, og sykepleieren fikk en underordnet rolle med lav status.
Dette passet inn i datidens kjønnsrollemønster. Den dag i dag er det kun 8-10
% menn i sykepleien (sjelden i direkte pasientnære stillinger) mens legeyrket i
større grad overtas av kvinner. Men at kvinner blir leger er ikke det samme som
å si at den medisinske profesjon blir feminisert. Jeg oppfatter det mer som et
tegn på at kvinnene lar seg sosialisert inn i en maskulin kultur med høyere
status.
Mange
mener at vi nå står ved et veiskille, hvor den moderne vestlige tidsalder avløses
av en tid med nye verdier og
holdninger. Mange betegner denne tiden som en postmoderne
tid. Menneskene opplever en uro, en utilfredsstillhet og søker bl.a. i
større grad helse og
selvutvikling. Dette gir grobunn for fremvekst av alternative tilbud. Det viser
seg at det alternative området i stor grad er et feminint prosjekt (overveiende
kvinner), og at det er stor oppslutning om tilbudene.
Sykepleieteoretikeren
Jean Watson (1999) har skrevet en ny bok i sykepleie som hun har kalt
”Postmodern nursing”, og i denne tar hun et oppgjør med tidens sykepleie
som hun mener er maskulint påvirket
og har fjernet seg fra sentrale menneskelige verdier. Hun vil rekonstruere
sykepleien innenfor et feministisk perspektiv. Det har utviklet seg en stor
skjevhet på jordkloden, Yin og
Yang er ikke i balanse sier hun.. Det har gått så langt at det er fare for at
jorda rett og slett ikke tåler mer. For å bidra til balanse må de feminine
krefter mobiliseres. Hun mener sykepleiere kan og bør være frontkjempere i en
slik prosess. Sykepleie er på et overordnet plan en tjeneste for alt levende og
må sees i et økologisk perspektiv. Mennesket og jorda hører sammen, vi
kan ikke skilles og vi trenger å komme i kontakt med den livgivende
guddommelige energien som vi alle har tilgang til. Det spirituelle fremheves som
det primære ved det å være menneske, det fysiske er sekundært. Et slikt syn
på verden og mennesket er på kollisjonskurs med vår vestlige kulturs rådende
oppfatning, og det som vårt offentlige helsevesen bygger på. Det er min
oppfatning at alternative sykepleiere i Norge i stor grad deler Jean Watsons
bekymring og sykepleietenkning (se under)
Det
er mange mennesker i Vesten og i Norge som føler behov for et oppgjør
med vår vestlige virkelighetsoppfatning og med vår materielle sekulære livsstil, og blant disse menneskene er det også en
del sykepleiere.
De
alternative sykepleiernes oppfatning.
Jeg har
snakket med mange ”alternative ”sykepleiere om hvordan de oppfatter
virkeligheten og hvorfor de har valgt å gå ut av det offentlige helsevesen for
å starte for seg selv. Det at de
er offentlig godkjente sykepleiere er spesielt interessant fordi de har
kunnskaper og erfaringer fra sin sykepleierutdanning og sin og praksis som gir
dem et unikt utgangspunkt. Og det gir dem muligheter for å påvirke og bygge
broer mellom det skolemedisinske og det alternative..
Disse
sykepleierne gjør opprør mot det de oppfatter som en undertrykkende
behandlingskultur, de vil selv ta
ansvar for behandling av syke og de vil gjøre det på sin måte.
Og de vil gjerne få tilby en sykepleie som de mener er forsvarlig og i
tråd med egen oppfatning av det å være menneske. De ønsker ikke å ta på
seg et reduksjonistisk/skolemedisinsk paradigme sammen med den hvite frakken, de
ønsker å integrere sin personlige erfaring og oppfatning i sitt profesjonelle
virke. Mange har selv erfaringer fra å være syke uten å få hjelp i det
offentlige. Noen gjenoppdager
gammel kunnskap (urter, berøring/healing osv ).noen
trekker inn kunnskap fra andre kulturer, for eksempel Kina, India,
Tyskland (akupunktur, ayrvedisk medisin, homøopati, antroposofisk medisin,
fotsone m.m.) og andre utdanner seg i nyere holistiske behandlingsformer
(rosenterapi, utrykksterapi m.m).
Sentrale
aspekt ved de alternative sykepleiernes virkelighetsoppfatning.
Virkelighetsoppfatningen
(inkl.
menneskesynet) hos de alternative sykepleierne er annerledes enn de som
undervises i offentlige utdanninger og som ligger til grunn for vårt offentlige
helsevesen. De alternative sykepleierne har andre syn på helse, sykdom og
behandling av sykdom.
Et
viktige særtrekk ved de alternative sykepleiernes virkelighetsoppfatning er
energibegrepet:
Energibegrepet.
Dette
begrepet er sentralt og har mange navn. Begreper som referer til menneskets
energifelt er påvist i 97 kulturer. Mest kjente begrep er prana, chi,
vitalkraft, reiki, og begrep som aura, tai chi/chi gong, meridianer, chakra osv
nært knyttet til energibegrepet. Videre er bevissthetsbegrepet sentralt.
Menneskesynet hos de alternative sykepleierne er i tråd med denne oppfatningen :
The fundamental unit of the living system is an energy field, coexistive
with the environmental energy field.
There is an interconnectedness of all life.
The human being is a nonmaterial, multidimensional field integral with
the environment/universal field.
Consciousness is nonlocal, unbounded by physical structure and function.
Separatedness of the individual from all other
individuals is an illusion.( Quinn, 1992,pp.27-28)
Når
mennesket som alt levende er energivesener så får dette stor betydning for
hvordan man kan behandle sykdom. Ofte knyttes forklaringer om energi og
bevissthet til moderne vestlig kvantefysikk. Det viser seg da også at teorier
utviklet i moderne kvantefysikk har mye til felles med gammel religiøs/filosofisk
visdom fra India og Kina. Så lenge det offentlige helsevesen ikke forholder seg
til energibegrepet så vil de heller ikke velge behandlingsformer som bygger på
dette, eller de vil søke andre forklaringer på det som skjer (for eksempel
endorfinteorien på akupunktur). Det er mange måter å styrke egen energi på, og det er mange måter for behandlere å harmonisere eller påvirke
andres energi.
Det
som informantene i denne studien trekker frem som helsefremmende metoder for å
styrke egen livsenergi er for eksempel:
1.
Kontakt
med naturen. Stener og krystaller,
trær, dyr m.m. utstråler ulike
former for energi og er del av den universelle energien sammen med mennesket. En
stein, et tre eller et dyr kan harmonisere mennesket og brukes for å fremme
helse og helbrede sykdom.
2.
Meditasjon,
yoga, tai chi, eurytmi og pusteteknikker er andre metoder som kan brukes for å
balansere energien og bidra til helse og helbredelse.
3.
Videre er
mat også energi, maten, inkl.vannet ansees som levende og
kostholdet får en mer sentral plass hos de alternative sykepleierne.
Mange er vegetarianere.
4.
Skapende
aktiviteter som musikk og bruk av lyder, maling, bruk av farger, dans osv påvirker
også energistrømmen.
Menneskets
energikropp kan beskrives og studeres på samme
måte som den fysiske kroppen.
(Watson 1999 s. 170)
Syn
på sykdom og behandling.
De
alternative behandlerne kommer fra ulike tradisjoner som alle har sine
oppfatninger av sykdom. Synet på sykdom henger sammen med synet på mennesket i
den kultur behandlingsformen er utviklet. Men for de fleste oppfattes mennesket
som bestående av kropp, sinn og sjel, hvor helheten er større enn summen av
delene. Forholdet mellom kropp og
sinn og menneskets spirituelle dimensjon vektlegges i større grad innenfor det
alternative behandlingsapparatet. Man kan behandle sykdom også ved ikke-
invaderende metoder, dvs. at man kan utnytte tankens kraft og den helbredende
livsenergien.
De
alternative sykepleierne er opptatt av sammenhenger og holismebegrepet anses
sentralt. Sykdom har mening og gir muligheter for forandring/utvikling. Mange
oppfatter sykdom som primært psykisk eller åndelig og at det tar tid før den
manifesterer seg fysisk. Sykdom er først og fremst en personlig opplevelse,
ikke en generaliserbar diagnose. Hvorfor man er syk blir like viktig som hvordan man blir frisk. Man har
ikke en sykdom eller helse, man er syk og man er helse.
Dette
er i tråd med Hippokrates sitt syn på sykdom da han sa noe sånt som: ”Det er ikke sykdommen som er
viktig, men mennesket som er sykt”. Dvs de alternative sykepleierne
vektlegger det subjektive mer enn det generelle. Det alternative
behandlingsområdet har en stor tro på menneskets selvhelbredende krefter.
Placebofenomenet blir en positiv kraft som bør utnyttes, ikke en bivirkning
eller feilkilde slik skolemedisinen hevder.
Behandlerrollen
er viktig, og det kreves stor grad av selvinnsikt og kjærlighet til seg selv
for å kunne være en annens hjelper.
En
ny behandlingskultur.
Hvis vi skal følge J.Watsons anbefalinger, og hvis de alternative sykepleierne fikk ”bestemme” behandlingskulturen,
så vil dette føre til store endringer fra den nåværende. Endringene er på
flere felt: Behandlerrollen,
pasientrollen og behandler systemet.
Noen
av de viktigste endringene blir:
1.
Ta bort
skille mellom behandling og pleie.
2.
Økt
fokus på sammenhenger, kropp/sinn medisin, helhet.
3.
Økt
fokus på det subjektive. Løse de sterke båndene til diagnosetenkningen
4.
Ta bort
tabuene rundt menneskets spirituelle/åndelige dimensjon.
5.
Legge til
rette for mangfold og demokrati, redusere legenes makt og monopolstilling. Øke
pasientenes eget ansvar og medvirkning. Akseptere at det finnes mange veier til
målet (helse) og at det er ingen som eier ”den virkelige virkeligheten”.
6.
Legge økt
vekt på de feminine sider: for eksempel fremheve betydningen av:
intuisjon, følelser, opplevelser, kunst og arkitektur sin betydning for
behandling av syke.
7.
Respektere
og utnytte menneskets og naturens selvhelbredende evner
8.
Økt
fokus på forebygging
9.
Stimulere
til samarbeid mer enn konkurranse – for eksempel gjennom såkalte grønne
paviljonger på sykehusene.
10.
Innse at
jordas helse ikke kan skilles fra menneskenes- økt fokus på økologi (økosykepleie).
11.
Stille spørsmål
om hvorfor man er syk like mye som hvordan man blir frisk
12.
Innse at
det tar tid å bli syk like mye som det tar tid å bli frisk.
13.
Øke
fokus på behandlerrollen og øke krav om selvutvikling
For
at disse punktene skal kunne innfris er det mange ”kamper” som må føres.
De alternative sykepleierne har mange erfaringer fra slike kamper. ”Kampene”
føres overfor leger, utdanningssystemet, lovgivningen, forskningen, kirken og
overfor ledere av sykepleien.
Et
varsko vil jeg allikevel komme med til slutt. Det er en fare i den alternative
behandlerkulturen at vi alle gjøres til ”pasienter” på den måten at vi
stadig gis nye helsefremmende tilbud. Dette igjen kan gjøre oss selvopptatte og
til ”evige ” helsekunder. Men denne holdningen synes jeg er mindre
fremtredende hos alternative sykepleiere enn de er hos alternative behandlere
generelt. Videre vil jeg også legge til at det uansett ikke er snakk om et
enten skolemedisin eller alternativ medisin, men et både/og, men under andre
betingelser enn i dag.
Det
er min mening at både sykepleien og det offentlige helsevesen kunne tjene stort
på et økt samarbeid med de alternative sykepleierne. Pasientene har allerede
talt sitt tydelige språk; de går oftere og oftere til alternativ behandling,
og de er gjennomgående svært fornøyd.
Litteratur:
Gaut, Dolores m.fl.: Caring as Healing. National League for Nursing Press. New York 1994.
Guzzetta, Cathie E.: Essential Readings in Holistic Nursing. Aspen Pub.Maryland 1998.
Watson, Jean: Postmodern Nursing. Churchill Livingstone. 1999
Berit Johannessen
Nordre Hovedgårdsvei 25
4621 Kristiansand
E-mail: post@else-egeland.org Web: www.else-egeland.org | |
Else Egeland |
|